lördag, december 22, 2012

NEW! Magnolia Nativity Scene Pop-Up Book - Nativity Collection 2012

Hejsan!

Hoppas ni har det bra i julstöket :)

Själv har jag precis kommit hem från årets första julkalas och sitter på sängen med raggsockorna på och med laptopen i knäet med min alldeles egna lilla julgran bredvid mig. 
Har fått en liten julgran på mitt rum i år som jag är barnsligt glad över.
Om jag hade fått bestämma hade den gärna fått stå kvar året runt. 
Det är verkligen något speciellt med julgranar. 
De ger liksom en slags härlig stämning :)

En annan sak som ger härlig stämning är julpyssel. 
Och naturligtvis är det vad det här inlägget kommer handla om :)
Jag tänkte nämligen visa resultatet av ett julprojekt jag har haft i år, nämligen en Pop-Up bok.
Jag kan utan att tveka säga att det här har varit det roligaste jag gjort under mina fyra år som scrappare,
och jag hoppas att ni ska tycka om det. :)




Utsidan av Pop-up boken är ett resultat av en lång rad experiment och tekniker som gjorde att jag fick gå runt med färgglada händer i flera dagar innan alla vattenfasta färger och glitterlim försvann ;)

Den breda guldramen är gjord av pappersremsor av brunt cardstock som jag pressat mot en embossingdyna och täckt med gulfärgat embossingpulver.
Efter att ha smält pulvret och låtit det svalna i ett par minuter körde jag pappersremsorna genom Cutlebugen i en av Tim Holtz Embossingfolders för att få fram det präglade mönstret. 
Tog sedan ett sandpapper och filade försiktigt bort embossingpulvret från de upphöjda delarna av mönstret för att få lite mer liv i pappret och ge en mer antik känsla åt det hela. 

Texten "Merry Christmas" är en äldre stämpel från Magnolia. Om jag inte minns helt fel släpptes den julen 2010. 
Har embossat den i samma guldfärgade embossingpulver som ramen för att skapa en helhet. 
Den blå bakgrunden är ett vitt akvarellpapper (300g) som jag målat med Distress Stain Chipped Sapphire. 

Också blommorna är gjorda av akvarellpapper. 
Stansade ut delarna med Magnolias Doohickey Dies och målade dom med Distress Markers i färgerna Aged Mahogany och Peeled Paint. 
Täckte de röda med Rangers "Sticky Embossing Powder" och rött glitter.
De guldiga pistillerna finns att köpa i Magnolias butik i Borås.
De gröna klippte jag isär till enskilda blad som jag stack in under blommorna och dekorerade med Stickles glitterlim "Holly". 



......Då var det dags att öppna......
och som ni säkert redan har gissat med tanke på inläggets rubrik,
innehåller boken en............




......julkrubba! :)

HÄR hittar du en steg-för-steg-beskrivning och video på hur pop-up-effekten är gjord.


Alla stämplar kommer från Magnolias Nativity Collection 2012 och är målade med Distress Inks. 


Josef, Maria och Jesubarnet.
I bakgrunden skymtar vi också krubban med en palm på var sida,
och betlehemsstjärnan som lyser klar i ett guldigt embossingpulver på den mörka natthimmelen som jag målat med Distress Stain Chipped Sapphire. 



En närbild på Jesubarnet som har fått en gloria av guldfärgat glitterlim, 
Glitz Stickles Champagne. 


Här kommer de tre vise männen som ska överlämna sina gåvor...



Mitt hjärta smälte första gången jag fick se den här söta kamelen,
och det var självklart att han skulle få en plats i julkrubban han också. 




Här ser vi ängeln som spelar en vacker melodi på sin fiol :)
Hennes vingar och gloria är dekorerade med glitterlim.



Det var allt för idag!
Jag hoppas ni tyckte om mitt projekt. 

Vill önska alla mina läsare en 
RIKTIGT GOD JUL!

stor kram,
Hanna




33 kommentarer:

Tracey T sa...

Wow, Hanna! This is absolutely beautiful! It must have taken you ages to make - your colouring and attention to detail is stunning. Have a fabulous Christmas and a very happy and healthy New Year. Hope to see lots more of your amazing talent in 2013! Hugs, Tracey x

Tara Godfrey sa...

Hi Hana, OMSosh, hun this is absolutely STUNNING! Such a beautiful Maggie Nativity...your colouring is gorgeous, as always! I hope you and your family have wonderful Christmas and a very happy new year!!!
Hugs,
t

mae sa...

Oh, Hannah! This is magnificent! It's amazing! You coloring is perfect! I love every single bit of it! I'm so glad to be in the Magnolia DT with you. You are such a talented lady! Merry Christmas and have a Happy New Year!

Warm hugs from Chicago,
Mae

SannaS sa...

oh WOW!!!!! stunning creation!!!

merry christmas!!! =)
hugs, SannaS

Ingba sa...

Det är alldeles fantastiskt Hanna! Utsidan är hur läcker som helst, gillar verkligen hur du har gjort guldramen. Sen insidan... julkrubban gör mig helt mållös. Så underbart fint. Tur att du har fått ordning på bloggen så vi fick se det här.

kram och god jul

Louise sa...

Hej Hanna! ❤
Åh men du! Det här är...ja, jag vet inte hur jag skall beskriva det..det finns nästan inga ord! Det är så vackert och innovativt och UNDERBART!
Jag har inga problem alls och förstå att du hade roligt när du gjorde den här. Och alla fantastiska magnolior som du färglagt som en gudinna! Så otroligt LÄCKERT vännen! OCh jag kan se dig vid din gran med raggisar på! ;) Så fint!

Saknar och tänker på dig! ❤
Kram, Louise

Karita sa...

WOW Hanna! This is absolutely stunning work! I really admire your colouring skills and I had to roll your post up and down over and over again and admire more when I read you´ve coloured these with Ditress Inks. I was pretty sure you´ve change to copic´s :)

I want to wish you peaceful Christmas and creative New Year :)

Hugs, Karita

Sol sa...

Fantastisk Julekrybbe.... Nyyyydelig Fargelegging og Vakkert embosset og Vintage stil på utsiden... Klassisk og Ekslusiv.. Helt overimponert over dine detajer... Og evnen til å holde det slik.. klassisk!.
Vakkert satt sammen og Helt utrolige Farger!..
Er så glad for at bloggen din er i orden igjen.. Da blir det Jul hos deg også!..
Ønsker deg ei Riktig God Jul!.. Og et Godt Nytt år!
Stor klem fra Norge! :o)

Mandy sa...

Oh wow Hanna this is stunning hunny, fabulous techniques, so many adorable images, all so beautifully coloured to make the most adorable scene, love it.
Happy Christmas hunny I hope you have a wonderful time
love n hugs
Mandy xxx

Monique sa...

Gorgeous card Hanna!

Hugs Monique

Marlies sa...

Wauw this is so gorgeous Hanna! I love Christmas scene you've made! hugs, Marlies

Miranda Slagboom-de Groot sa...

It's gorgeous.
Hugs Miranda

Petra sa...

en helt underbar och magisk julkrubba, så fint målat och komponerat. God jul, kram Petra

Exclusively by Mel sa...

OMW! Hanna this is so fabulous! what a lot of very gorgeous work has gone into this.
Love it!!
melly. xxx

Maritha sa...

Meeeen Hanna......oj oj vilket helt galet underbart projekt vännen!! Sååååå himla snyggt gjort...oj oj,din lilla pysseldrottning där!! =)

Massor av julkramar till dej och ett stort tack för dina goa kommentarer på min blogg me...;)

Mojca sa...

Abdolutely adorable. Such beautiful colouring. hugs! Mojca

Inky Angel sa...

Hanna,
This is simply breathtaking, an amazing Nativity scene. Wish you and yours a magical Christmas and a successful New Year.
Hugs,
Katie

Christina C. sa...

OMG....Hanna...I'm trying to catch my breath!!!! This is a most spectacular project.....incredibly gorgeous! You really put a lot of work into this...a labor of love!
This is a MASTERPIECE, Hanna! I am in awe!
Wishing you a Merry Christmas and a very happy New Year.....looking forward to your creations in 2013!

Yulis Kartika sa...

my dearest Hanna ..
oh my!! your art work beyond the words and every detail were divine! I am so impressed and said wow.. wow.. as you know I am really happy when I saw your card you are so talented my dear girl!!!

Love,
Yulis

Marrie sa...

Hello Hanna,

Hanna this is so beautiful.
I love your wonderfully scene.
Merry Christmas to you.

Hugs Marrie

Grenouille Greetings sa...

This is beyond gorgeous Hanna! I love all the wonderfully coloured individuals in this beautiful scene. I hope you and your family have a wonderful Christmas!!! Festive hugs, Lesley

cathylynn sa...

Totally amazing Hanna!! Once again you have created real magic! Your coloring is fabulous and the scene is marvelous!
Merry Christmas to you and your family.
Hugs, Cathy-Lynn

Tracy sa...

This is so amazing Hannah! Gorgeous coloring and the perfect little scene for Christmas. Hugs and Merry Christmas!

Pam Sparks sa...

So gorgeous Hanna! Love your coloring and scene designing pop up card! So sweet!

Pam Sparks sa...

Merry Christmas!

Made with love by J. sa...

Det här var nog något av det finaste jag har sett!! Fantastiskt!! :D

LauraVi sa...

I like your blog and your creations, now I am your new follower!
HAPPY NEW YEAR
Laura www.vive-lavi.blogspot.com

Ansi sa...

Åh, Hanna vad fint! Din färgläggningsteknik "no lines" gör sig verkligen extra bra här! Detta är alldeles underbart!! Jag var i Magnolia butiken häromda'n med 2 nya scap-kompisar som aldrig varit där. De hittade några av dina alster. Heeeelt hänförda av din talang!!! Jag skröt lite med att jag kände dig;). Go' fortsättning! Kram

Ansi sa...

Åh, Hanna vad fint! Din färgläggningsteknik "no lines" gör sig verkligen extra bra här! Detta är alldeles underbart!! Jag var i Magnolia butiken häromda'n med 2 nya scap-kompisar som aldrig varit där. De hittade några av dina alster. Heeeelt hänförda av din talang!!! Jag skröt lite med att jag kände dig;). Go' fortsättning! Kram

Anette sa...

Vilket mästerverk!!! Helt fantastiskt!! Jag önskar jag hade en sådan gåva att orka göra allt arbete till julkrubban!! Finns allt till Magnolias Nativity Collection i Borås? De har väl webshop?

Kicki sa...

Wow, vilket arbete du har lagt ner på ditt projekt1 Å så FINT det blev!!
Hanna, du är ju helt fantastisk!

Kram Kicki

Iris Borges sa...

Como faço pra adquirir as imagens individualmente do Livro pop-up do presépio da magnólia - coleção da natividade 2012?
Lindo trabalho!
Obrigada,
Iris Borges

Anonym sa...

Ciao, dove potrei trovare i personaggi del presepe da colorare? Grazie