fredag, september 11, 2009

FREDAG!!! Ett smakprov på helgens kort & lite annat!

Hej!

Hoppas ni haft en bra vecka!
...och nu är det äntligen....

...FREDAG! ;o)


Vad skönt det kan vara! Ändå är det bara så lite som två dagars ledighet, men det blir i alla fall den där härliga känslan av frihet. Och sedan följer söndagen hack i häl med en krypande ångest över att man ingenting hunnit när helgen leder mot sitt slut. ;o)





Har nu klarat av ännu en vecka i högstadiet - så trött man blir! Och hungrig! (???) Har aldrig någonsin blivit hungrig förrän på kvällen tidigare, och nu smyger hungren på mig redan vid två tiden.


Är så mycket längre dagar i skolan i jämförelse med mellanstadiet, så jag antar att det beror på det.


Sista lektionen känner jag bara för att sova! ;o)


Men jag antar att man vänjer sig så småningom! :o)





Har inte haft så mycket tid över för bloggandet och kortmakeri denna vecka.


En hel del läxor - kanske inte så många, och absolut inte fler än jag räknat med, snarare tvärt om, men ändå tillräckligt jobbiga efter ett långt och härligt sommarlov när man vant sig vid läxfria dagar och mycket ledig tid till övers.


Hade en spanskaläxa som jag slet med ganska länge innan jag fick den minsta lilla aning om hur det skulle vara - 27 av Spaniens städer. Hjälp! Geografi är inte min starkaste sida - alla länder ser likadana ut och utsatta prickar att fylla i städernas namn flyter bara ihop till ett obegripligt mönster utan logik.


Men vi fick tillbaka läxförhöret idag och det hade gått bra trots allt - pustar ut! ;o)





Men lite har jag hunnit med i alla fall!


Början på tre kort, nu är det "bara" det mest tidskrävande kvar - färgläggning!


Känner att jag måste vara onaturligt långsam när jag färglägger.


Brukar ta ungefär fyra timmar. Så nu är jag otroligt nyfiken: hur lång tid (på ett ungefär) lägger ni ner på ett kort?


Är alltid roligt att höra hur det är för andra! :o)





För er som är nyfikna på helgens kort, kan jag visa er en liten "smakbit"...




Som ni ser, blir det mycket blått den här gången!

I tisdags låg Blog Candyn jag vann av söta Susanne/FannyDesigns, i min brevlåda. Naturligtvis kunde jag inte hålla mina fingrar borta från dessa läckerheter, så det resulterade i detta kort. ;o) Så en hel del material från Blog Candyn kommer finnas att se på det kommande kortet och såklart, en mängd glitter. ;o)

Har också fått ett mail av en snäll tjej som heter Sanna, med lite frågor som hon ville jag skulle ta upp här på bloggen.

Här kommer dom...

Hur var det "första möte" med Scrapbooking?

Oj... ;o) Känns som jag gjort kort hela mitt liv...! *ler* Egentligen började väl intresset för färg och form redan när jag var väldigt liten. Som sjuåring började jag tillverka enkla halsband och armband, som sedan ledde till mer avancerade smycken och ibland även djur av metalltråd och små pärlor av glas. Mer av mina pärlade alster finns att se här, eller på min andra blogg, Hannas Pärldesign. I femman började intresset för pärlor blekna och jag letade efter en ny hobby. Hade länge gått och kollat lite på stämplar i hobbybutikerna, men tyckte det såg svårt ut. Så blev det Halloween, och två tjejer från min klass och jag hade Halloween fest och skulle göra inbjudningskort. Och så fick jag min första stämpel! ;o) Men tiden rann ifrån mig, och jag tvivlade på om jag någonsin skulle klara av att arbeta med Scrapbooking som en hobby. Det kändes avancerat och alldels för tidskrävande. Men våren 2008, köpte jag tre mönsterark i bokhandlen. Skulle göra ett omslag till ett block med idéer till pärlor, och tänkte att, ja, varför inte prova lite!? Lite??? Inte visste jag att det skulle vara så beroendeframkallande! ;o)

Men än en gång hann jag inte med, och det kändes lite konstigt att påbörja ännu en hobby, trots att jag näst intill slutat med pärlandet. För vem kunde veta? En vacker dag kanske den skaparlusten skulle komma tillbaka, och smycketillverkningen skulle kunna bli det stora intresset igen?

Men så sommarlovet 2008, bestämde jag mig i alla fall för att ge Scrapbooking en andra chans, och sedan var jag fast!

Sedan så vet ni nog resten! ;o)

Om du måste välja, vad tycker du då är det roligaste: färglägga eller pappersarbetet?

En nästan omöjlig fråga, då jag gillar allt lika mycket! Men måste nog svara färglägga på detta - om det blir bra, vill säga! ;o)

Finns det någon färg du inte gillar att se/använda på kort?

Tycker inte det finns några rätt och fel. Det finns så många stilar, och olika människor kan få till läckra färgkombinationer som andra inte kan och tvärt om.

Själv har jag svårt för färgerna rött, vitt och orange. Inte själva färgerna kanske, men att jobba med dom. Så höst och vinter är inga populära kort-tider för min del! ;o) Men jag försöker, och har köpt lite höstiga färger på dekorationer och papper den senaste tiden. Vi får väl se om jag klarar av att använda dom! ;o)

Om du får välja ett, vilket av dina egna kort är du mest nöjd med?

Kan inte påstå att jag är så särskilt nöjd med något! Har väldigt svårt för att se på något jag gör och tänka "vad bra det blev". Snarare ser jag alla fel och retar upp mig på detta till max. ;o)

Men ett kort jag är nöjd med, är pop up kortet med djungeltema som jag gjorde för ett litet tag sedan.

Naturligtvis finns det många fel att hitta även på det kortet, men jag hade så roligt när jag gjorde det, från början till slut! ;o)

Det var allt för idag!

Ha det bra,

kramar från Hanna

4 kommentarer:

Erica sa...

Visst är det allt skönt med helg även om det bara är två dagar. Det bästa är att det är två dagar utan krav.

Kul att det går så bra på högstadiet. Även om det är jobbigt, tror det blir bättre med tiden. Väntar med spänning på ditt kort. Såg hur fint ut som helst.

Kramar Erica

Papirdilla sa...

Jeg gleder meg veldig til å se resten av kortet ditt, Hanna! Fint at det går godt på skolen:)

Håper du får to fine fridager. Har noe til deg i bloggen min!

Klem:)

Annacarin sa...

Hej Hanna! Smart tjej som lägger den mesta av tiden på läxor... det lönar sig i slutänden! Ska bli kul att se ditt nästa kort men ta det med ro. Åhh, jag tar nog ganska lång tid på mig med korten kan sitta i 3-4 timmar om jag råkar ut för riktig torka.. hi hi.
Jag blir så irriterad på mig själv om jag blir sittande och vänder papper efter papper...
Många kramar Annacarin

Heather sa...

Hi again Hanna, I'm liking the look of this new card, I love blue.
I'm sorry shcool is getting in the way of crafting, but there is always something !!!
It takes me ages to make a card - probably about 3-4 hours, from start to finish and it takes me ages to decorate it once I've made it. I can't make up my mind what to put or where to put it (lol).
Lots of hugs Heather xx