fredag, maj 07, 2010

Ett livstecken - tandställning & födelsedag

Hej! :o)

Hoppas ni har det bra!
Tre veckor utan ett enda blogginlägg - fy på mig..... ;o)
Den här veckan har det hänt ganska mycket, det är därför jag ligger efter med både min egen blogg, korten och att besöka era bloggar och svara på mail. Ska försöka ta igen så mycket som möjligt i helgen. :o)

Igår var jag i Borås tidigt på morgonen och satte in en tandställning. Inte en vanlig plastgom eller "tågräls" utan två fasta metallringar runt två av tänderna som hålls ihop av en ståltråd som ska vidga gommen... svårt att förklara.

Den där ståltrådens uppgift är i alla fall att hålla bort tungan, vilket innebär att tungan inte riktigt får plats.

Först tänkte jag mest på att jag inte kunde prata.... "G", "R", och "K" var nästan omöjliga att säga. ;o)

Så jag åkte tillbaka till skolan, med ganska stora talproblem, men tänkte att det går väl bra ändå.


Sen blir det lunch, och jag är vrålhungrig.... jag tar en bit och inser då att jag inte kan äta. Själva "svälj - reflexen" fungerade inte. Maten åker upp ovanför ståltråden där jag inte kan nå den och tråden tar emot när jag försöker svälja.


Dessutom gjorde spänningen av tandställningen och ömmandet i tänderna att jag fick ont i nacken och huvudet, och metalltråden hade gett stora blåsor och svullnader på tungan...


I morse, efter att inte ha kunnat äta på 30 timmar, åkte vi till tandläkaren för att ta ut ståltråden. Den var insatt på rätt sätt och allt fungerade som det skulle, och förmodligen hade det känts bättre efter några dagar. Men att gå till skolan när det tar två timmar att knappt få i sig en tugga kändes inte så lockande.

Därför kommer tandställningen sättas in på sommarlovet istället, så att jag får tid att vänja mig vid den hemma i lugn och ro.


Det känns väldigt skönt, och det är en väldig lättnad att kunna äta igen... Det är lustigt att något så självklart som att svälja kan bli så svårt.


Idag fyller jag 14, föresten...! :o)

Har inte firat så mycket. Var i skolan den sista lektionen, efter att ha varit hos tandläkaren, och sen åkte jag hem med en kompis. :o) Det var roligt! :o)


Det var i alla fall ett livstecken från mig, TUSEN TACK för alla kommentarer på mitt förra kort!!! Läste dom idag och allt kändes med en gång mycket bättre...! ;o)


* You make my day!*
Massor av kramar från Hanna


34 kommentarer:

Stine Ursin sa...

Grattis med dagen Hanna!

Papirdilla sa...

Gratulerer så mye med dagen, Hanna:)


Klem,
Hanne

Lisa Jane sa...

Happy Birthday Hanna - hjope your day has been filled with lots of love and happiness
Lisa ;)

Berry sa...

Happy birthday Hanna! Hope your teeth situation gets much better soon, hugs Rebekah xxx

Wenche sa...

Gratulerer med dagen Hanna!!

Jeg håper det vil gå bedre neste gang du skal få på plass strengen/ståltråden. Det hørtes grusomt ut å ikke klare å spise.
Selv hadde jeg "togskinner" tur retur Oslo - Bergen som min bror ofte sa :0) Jeg husker godt første uken hvor ømt det var i munnen og det føltes som om alle tennene var løse og skranglet. Men det gikk over og det gikk veldig fint å tygge tyggis også :0)

Klemmer fra Wenche

Mandy sa...

Happy Birthday sweetie, sorry you've not been able to celebrate it much, hopefully you will have a great weekend to make up for it.
Hanna your poor mouth must have been so sore and not being able to eat for so long must have been awful. I hope when it's fitted in the summer it will be more comfortable next time
love n hugs Mandy xx

Hege sa...

Gratulerer så mye med dagen, Hanna!!

Klem Hege

Elise sa...

Happy Birthday sweet Hanna! I hope your year is filled with lots of happiness! :)

I am so sorry to hear of your dental troubles! My goodness! That sounded painful and so stressful!!! But I am so happy to hear that they've corrected the problem and you're able to eat more freely again ... whew! I wish you a speedy recovery! :)

Again ... Happy Birthday to you!

Hugs,
Elise

Helle sa...

Hurra for deg !

Gratulerer med dine 14 år,- -I går!
-Helle-

Sharon sa...

Happy Birthday Hanna, wishing you a wonderful weekend to make up for not being able to celebrate properly on the day.

Sharon x

Donna sa...

Happy Birthday Hanna, hope you find some time to celebrate, and hope you feel a little better now that the brace is out for a while.....so while you have the time, EAT SOME CAKE........and enjoy your birthday.
hugs
Donna xx

Lisette Morris sa...

Happy Birthday Hanna! Sorry to heard of your hard time but at it's been postponed and you can enjoy come CAKE!!
Enjoy your day!

Pam sa...

Happy Birthday, Hanna! I am sorry that you had such pain with your brace. Glad you are feeling better, and maybe you can enjoy birthday cake!
Hugs to you,
Pam

Camilla sa...

Grattis Hanna på din dag.
Kramar Camilla

Sinikka sa...

Grattis på födelsedagen. Det fick bli i efterskott.
Aj, det låter inte kul med din tandställning. Det är nog en bra idé att börjar med den på sommarlovet.
Sköt om dig
Kram Sinikka

Carina sa...

Vad är det för dag idag?
Är det en helt vanlig dag?
Nej det är ingen vanlig dag
För det är Hannas födelsedag.
Hurra, hurra hurra!!

Karita sa...

Happy Birthday Hanna! :)

Big hugs,
Karita

Lillemor sa...

Grattis i efterskott Hanna! Usch, det lät jobbigt med tandställnigen. Blir säkert lättare att vänja sig när du är ledig från skolan! Hoppas du fick många fina presenter på din födelsedag. KRAM Lillemor

Julye sa...

Hope you had a lovely birthday and that your teeth get sorted in the summer. Best wishes julye

Heather sa...

Hi Sweetie, just popped over to see what you're up to and I missed your birthday yesterday. Too late for a card now - I'll email you one.
Oooh what problems you had with your brace, not able to eat!!!! - eeeek!!! Much better to have your brace in the summer holidays I think.
Take care,
hugs Heather xx

Anonym sa...

Hi Hanna! Hope you have a great birthday! Say hi to Grävlis for me! I'll email you later!

Hugs,
Hannah!

Jojjo sa...

Grattis på födelsedagen! (I efterskott).
Hoppas du hade en toppendag :)

Pysselmaja sa...

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN I EFTERSKOTT!!!! =D
Vad jobbigt att behöva få en sådan tandställning, skönt att du fick bli fri den ett tag i alla fall. Jag har fått glasögon för 2 veckor sedan ungefär, som tur är så behöver jag bara dem vi speciella tillfällen när jag ska se på långt håll/vill ha dem. men en tandställning kan man inte ta av sig.

Kram

Ansi sa...

Grattis i efterskott Hanna!
"Fjortis" nu då? Nä, skoja bara. Det här med tandställningen låter skitjobbigt!! Låter som en bra bantningskur dock;o) Skulle passa mig, jag ska i en pytteliten klänning på ett bröllopom en månad!!
Håller du på med något scrap-projekt för tillfället?
Kram

Monica sa...

Stort grattis på födelsedagen i efterskott! Och hoppas allt tand elände har löst sig nu :-)
Kram kram!

Loreal Blondi sa...

Grattis Hanna! 14 år är ju en fin ålder.
I Finland vi har Mors dag i dag o eftersom du skriver så sällän har jag inte tittat in här på några dagar. Därför är jag sent med min gratulation...
Hoppas du får snart tid att göra kort igen!
O lycka till med tandställningen sen när du får den igen.

Anonym sa...

Happy Birthday Dear girl! I hope you enjoy every minute of being 14!Sorry to hear you had such a time with the brace. I know that was no fun for you.
School takes up so much time. You are such a smart girl to take care of your school work first. You will be happy you did some day.
Thanks for leaving such kind words on my blog.

Hugs,
Pam L.

Pernilla ~Pillan~ sa...

Grattis! Låter sådär trevligt med tandställningen! Hoppas det blir bättre under sommaren!

Viddan sa...

Grattis i efterskott!!!! //Lena

Maureen sa...

Happy Birthday Hannah (even though it's Belated...)

Your work is so beautiful, I just had to write and let you know you have another fan.

My daughter just got her braces off a few months ago; she only wears a retainer now. I hope you get something sorted out that will feel better! You have to eat!

Julie sa...

Hi Hanna. I hope you had a very happy birthday. My daughter just turned 13 on May 1. She had that brace you described that makes the palate wider. So I know what a pain that can be.

Thanks for letting us know what is new with you. Happy 14th Birthday!

Julie in Colorado

Unknown sa...

Å grattis i efterskott gumman! =D
Så jämarns jobbigt med tandställningen då...men du gör rätt i som tar det på sommarlovet! Det är ju en vanesak så det går nog bättre nästa gång;)

Ha en härlig dag!
Kram
Malin

Dorte sa...

Lidt sent Hanna, men stort grattis med dagen.
Dumt med din regulering, men du skal se, du blir vant med den ila sommeren.

Hege-Annie Simonsen sa...

Litt for sent grattis til din fødselsdag! :)